Ga naar hoofdinhoud

Google Update: de meta title wordt (gedeeltelijk) vervangen!

De meta title heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in de zoekmachines. Deze wordt namelijk na iedere zoekopdracht weergegeven met het doel dat de gebruikers op jouw pagina landen. De meta title wordt als een HTML tag bij de betreffende pagina verwerkt zodat Google weet welke titel er weergeven moet worden bij een zoekopdracht. En laat Google juist hierbij grote wijzigingen hebben doorgevoerd in de update van augustus 2021 en diverse vervolgupdates. Met een nieuw automatisch systeem bepaalt de zoekmachine voortaan zelf of de meta title wordt weergeven, of juist een andere titel op je pagina. Dit heeft gevolgen hoe jouw pagina in de zoekmachine en dus aan bezoekers getoond wordt.

Wil je meer weten over deze Google Update en welke gevolgen het heeft voor jouw vindbaarheid? Wij leggen je graag uit wat een meta title is én wat er daadwerkelijk is veranderd!

Daantje Daantje Laatst gewijzigd: 14-03-2025
Google meta titel wordt vervangen
Inhoud
  1. Wat is een Meta Title eigenlijk?
  2. De basis van SEO teksten
  3. Meta title én description
  4. Rich snippets in combinatie met de meta content
  5. Wat verandert er met de laatste Google update?
  6. Op zoek naar geoptimaliseerde SEO teksten? Kies voor Cross Internet!

Wat is een Meta Title eigenlijk?

Dit is een titel van de betreffende pagina dat wordt weergegeven in de zoekresultaten. Nadat een gebruiker een zoekopdracht heeft ingevoerd in Google, of andere zoekmachines, worden de relevante webpagina’s weergegeven. Deze omgeving wordt ook wel de SERP’s (Search Enginge Results Page) genoemd. Het meest opvallende onderdeel dat daar naar voren springt is de meta title van iedere webpagina.

De meta title is niet zichtbaar op de pagina zelf, maar staat in de HTML-code van je website.

meta-titleNeem bovenstaande afbeelding als voorbeeld. Daarin is de zoekopdracht ‘webdesign’ uitgevoerd. Bij het uitlezen van de pagina wordt de meta title en description weergeven. De description bespreken we verderop in de blog.Wat het meeste opvalt is de meta title. Je ziet hier namelijk direct waar de betreffende pagina over gaat. Krijgt de gebruiker het gevoel dat één van de zoekresultaten matcht aan zijn zoekopdracht, dan heeft je meta title het doel bereikt!

De basis van SEO teksten

SEO bestaat uit vele verschillende technieken, onderdelen én enorm veel geduld. Een van de basiselementen waar je op moet letten wanneer er SEO teksten geschreven worden voor specifieke pagina’s, is dat dit matcht met je meta title’s. Laten we bij hetzelfde voorbeeld blijven als hierboven en onze pagina “webdesign” erbij pakken. De meta title is super relevant aan de content van de betreffende pagina, namelijk het ontwerpen van websites.

Meta title én description

Rondom de meta title zie je nog meer informatie op de SERP’s. Wanneer je naar de afbeelding hierboven kijkt, zie je dat boven de titel, het ‘kruimelpad’ wordt weergeven. Dit geeft direct aan dat je niet op de homepagina terecht komt van de betreffende website, maar dat ze je leiden naar een specifieke pagina. Een pagina dat hoogstwaarschijnlijk perfect aansluit bij de opgegeven zoekopdracht. Tevens is de meta title ook zichtbaar wanneer de gebruikers met de muis over het tabblad gaan van de browser:

meta-title-tabbladOnder de meta title zie je nog meer tekst staan. Tekst dat wat minder opvalt dan de titel, maar nog steeds veel impact kan hebben. Dit stukje tekst wordt de meta description genoemd. Hier heb je de mogelijkheid om de titel wat extra kracht bij te zetten. Zoals je in de afbeelding ziet, hebben wij enkele bulletpoints benoemd die de gebruikers net wat meer informatie over onze organisatie geven. De meta title zorgt ervoor dat de ogen op jouw pagina vallen en mocht dit niet voldoende zijn om de gebruiker te overtuigen om op jouw link te klikken, dan is de meta description de redder in nood. Dit kan namelijk net dat beetje extra informatie zijn wat de gebruikers overtuigd om naar jouw website door te klikken. Niet geheel onbelangrijk dus!

Rich snippets in combinatie met de meta content

Om te beginnen leggen we je eerst uit wat Rich Snippets zijn. Dit zijn uitgelichte onderdelen die getoond kunnen worden bij relevante zoekopdrachten. Door middel van ‘structured data’ maak je Google duidelijk waar dat specifieke stukje content over gaat. Dit biedt de mogelijkheid dat dit stukje content wordt uitgelicht in de SERP’s. Er zijn verschillende soorten rich snippets die je terug kunt vinden in de SERP’s:

  • Product snippets
    Hier worden de producten van een webshop uitgelicht (door structured data). Google geeft dan directe productinformatie weer in de zoekresultaten. Deze informatie kan verschillen tussen meerdere takken zoals de levertijd, reviews, prijzen en de voorraad.
  • Benaming van de website + weergave van het kruimelpad
    Hierbij wordt de volledige naam van je website/webshop weergegeven én wordt een onderdeel van je navigatie (main menu) eronder geplakt. Dit zorgt ervoor dat je enorm veel ruimte opneemt in de SERP’s waardoor veel aandacht van de gebruikers op jouw website is gericht.
  • Review/klantenbeoordelingen
    Dit is wellicht dé krachtigste rich snippet die weergegeven kan worden onderaan je positie op de SERP’s. Je ziet hier namelijk je gemiddelde beoordeling, het aantal gouden sterren waarmee de organisatie is beoordeeld en het getal van het aantal reviews. Dit zorgt ervoor dat er direct vertrouwen is gewekt bij de gebruikers waardoor er een grote kans is dat je CTR (click through rate) stijgt. Reviewsterren worden niet meer standaard op alle pagina’s getoond.

kruimelpad<h2 id=“wat-verandert-er-met-de-laatste-google-update” data-togoto=“wat-verandert-er-met-de-laatste-google-update”>Wat verandert er met de laatste Google update?

In 2021 introduceerde Google een systeem voor het herschrijven van page titles, ook wel ’title link generation’ genoemd. Sindsdien zijn er meerdere updates geweest waarbij het algoritme verfijnd is. Het systeem bepaalt nu zelf de best passende titelweergave in de zoekresultaten.

Maar hoe doet Google dit? Ze geven aan dat in een aanzienlijk deel van de gevallen, de meta title tag NIET meer wordt uitgelezen, maar dat er wordt gekozen voor de opgegeven titel. Wanneer je op onze https://www.crossinternet.nl/webdesign/ pagina beland, dan is “Webdesign” onze pagina titel, de zogenoemde H1. Wanneer je dit vergelijkt met de eerste afbeelding in deze blog, zie je dat dit enorm verschilt van de opgegeven meta title:

paginatitelWanneer Google de titel genereert wordt dit vaak gecombineerd met de bedrijfsnaam. Hieronder een voorbeeld:

Oude weergave in de serp: Webdesign laten maken | Website design | Cross Internet
Nieuwe (mogelijke) mogelijke weergave: Webdesign – Cross Internet

Op zoek naar geoptimaliseerde SEO teksten? Kies voor Cross Internet!

Cross Internet is al +15 jaar lang actief in de online landschappen, waarbij we de Google updates nauwlettend in de gaten houden. Ons marketing team bestaat uit online professionals die iedere dag meer leren over het schrijven van geoptimaliseerde SEO teksten. Wil jij de vruchten plukken van betere organische vindbaarheid? Twijfel dan niet langer en neem contact met ons op!

Daantje DaantjeLaatst gewijzigd: 14-03-2025
Meer lezen
Online webbureau Communicatiebureau Marketing communicatie bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Limburg Online marketing bureau Breda Online marketing bureau Eindhoven Online marketing Online marketing Google optimalisatie Copywriting Content specialist Online adverteren Social media uitbesteden Restaurant marketing AI marketing Bol marketing Bol adverteren SEO bureau Linkbuilding bureau Google Ads bureau Grafisch bureau Software ontwikkeling bureau Softwarebedrijf API koppeling laten maken Laravel webapplicatie laten maken Website optimalisatie Website optimalisatie Website laten maken Limburg Website laten maken Budel Website laten maken Breda Website laten maken Eindhoven Website laten maken Helmond Website laten maken Heythuysen Website laten maken in Maastricht Website laten maken Maasgouw Website laten maken Nijmegen Website laten maken Ospel Website laten maken Roermond Website laten maken Sittard Website laten maken Someren Website laten maken Stramproy Website laten maken in Tilburg Website laten maken Weert Maatwerk website Maatwerk website Webdesign Asten Webdesign Boxmeer Webdesign Brunssum Webdesign Heerlen Webdesign Kerkrade Webdesign Venray Webdesign Veldhoven Webdesign Veghel Online promotie MKB internet advies
Cookies op Cross Internet Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hieronder weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.
Accepteren Weigeren