Inhoud In dit artikel
Celeste
Online marketing-communicatie
Gepubliceerd: 04 Januari 2021
Laatste update: 07 Januari 2021
Leestijd: 9 minuten

Belangrijkste tips om je SEO te verbeteren in 2021

2021 staat voor de deur. Een nieuw jaar dat volop nieuwe rondes en nieuwe kansen biedt. Voor jou als ondernemer dé uitgelezen kans om je website een boost te geven en te zorgen dat jouw website een toppositie in Google verkrijgt en behoudt in het jaar 2021. Gedurende een lastige periode voor veel ondernemers, is het des te belangrijker om een stevige online positie te bemachtigen tegenover je online concurrenten. Hoe je dit doet? Cross Internet helpt je bij het verbeteren van je SEO in 2021 met dit artikel vol belangrijke en onmisbare tips. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder! 

SEO optimalisatie van je website

Eenmaal een sterke website met teksten die zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachine, ben je er nog niet. Het online marketing landschap blijft in beweging, en zo moet jouw website ook continu in beweging blijven. Op deze manier blijf je relevant voor de consumenten, pas je je content aan op wat op dat moment populair is en blijf je je online concurrenten voor met zoekmachine optimalisatie.

Verbeter je meta-description

Het verbeteren van de SEO op je website hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Zo kun je dit al doen door het aanvullen van de meta-descriptions op diverse pagina’s. De meta-description is de omschrijving of korte samenvatting die bij een zoekopdracht in Google wordt getoond. De meta-description heeft niet direct invloed op de ranking positie van je pagina in Google, maar draagt wel bij aan hoeveel mensen er op de link klikken. Indirect levert een goede meta-description dus meer bezoekers op. 

  • Houd rekening dat een goede meta-description maximaal 150 tekens bevat;
  • Check je meta-description ook eens op de mobiele versie;
  • De meta-description moet een aantrekkelijke tekst bedragen die de lezer aanspoort om door te klikken;
  • Onderscheid jezelf van anderen door middel van het gebruik van bijvoorbeeld leestekens en hoofdletters.

Nog belangrijker: je title-tag

De title-tag is de titel die wordt getoond boven het stukje tekst. Ook hier wil je de lezer al direct nieuwsgierig maken naar de achterliggende pagina. Is merkbekendheid een belangrijke pijler voor je website? Dan kun je de branding achterin de titel benoemen. Houd er wel rekening mee dat de titel uit maximaal 55 tekens mag bestaan. Is je titel toch langer dan deze 55 tekens? Dan wordt de titel automatisch afgekapt, dit wil je natuurlijk voorkomen. Optimaliseer je title-tag zo dat de belangrijkste woorden voorin de titel staan. Hiermee weet de lezer direct wat ze op de pagina kunnen verwachten en lezen ze eventueel verder in de meta-description om meer informatie te vergaren over de website/pagina.

Stilstaan is geen optie!

Richt je meer op uitgebreide relevante content

Uit onderzoek van SEMrush is gebleken dat langere content vaker veel beter scoort dan content bestaande uit 900 woorden. Artikelen met ruim 3000 woorden genereren ook 3 keer zoveel verkeer als de artikelen bestaande uit 900 tot 1300 woorden. Gekeken naar het aantal backlinks dat deze artikelen verkrijgen, krijgen de langere artikelen ook nog eens 3,5 keer meer backlinks. 

Aan de hand van dit onderzoek kunnen opmerken dat langere (maar zeker relevante content) steeds belangrijker aan het worden is. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling om langere zinnen en onnuttige informatie toe te voegen aan ieder artikel die je gaat plaatsen. Het is juiste de bedoeling dat het uitgebreide artikel ook echt een aanvulling van kennis is voor de lezer. Op deze manier speel je veel meer in op de relevantie van de lezer en blijft de lezer langer op je website hangen om het artikel te lezen. Verplaats jezelf dus ook goed in de doelgroep en lezer, naar welke informatie zullen zij op zoek zijn? Worden ze geholpen met uitgebreide informatie of is een paar alinea’s ook voldoende om het verhaal compleet te maken?

Door de juiste informatie aan een artikel toe te voegen maak je het nog meer compleet, maar let er op dat je tekst dus niet onnodig lang wordt met aanvullingen waar de lezer niets aan heeft. 

Wil jij meer tijd steken in hetgeen waar je goed in bent en SEO optimalisatie uit handen geven? Dan helpt ons team copywriter experts jou graag verder. Naast het creëren van branche gerichte en unieke content, maken wij ook bijpassende meta-descriptions en title-tags welke direct de aandacht van de lezer trekt. Neem contact op voor meer informatie over copywriting!

Nieuwe rankingfactor: Core Web Vitals

De belangrijkste ontwikkeling van 2021 gaat zijn de Core Web Vitals. Dit is de nieuwste officiële rankingfactor die al in Mei 2020 werd aangekondigd voor het aankomende jaar. De Core Web Vitals zijn verschillenden UX-standaarden waar een webpagina aan met voldoen volgens Google om hoog in de zoekresultaten te komen. De gebruikservaring wordt in het aankomende jaar nog belangrijker voor de rankingpositie volgens Google. Hierbij worden er gekeken naar drie onderdelen:

1. Largest Contentful Paint (LCP)
Dit onderdeel gaat om de laadsnelheid van de belangrijkste content. Is de tekst bijvoorbeeld sneller geladen dan de afbeelding? Dan kan de bezoeker wel al beginnen met lezen zonder dat deze op de complete pagina hoeft te wachten. Een gezonde LCP meting duurt ongeveer 2,5 seconden of sneller.

2. First Input Delay (FID)
Dit onderdeel meet hoe lang het duurt voordat een webpagina interactief wordt. Een gezonde FID score is minder dan 100 ms.

3. Cumulative Layout Shift (CLS)
Dit meet het aantal onverwachte layout verschuivingen van een webpagina. Dit kan voorkomen wanneer een afbeeldingen of advertentie pas laat geladen wordt. Een goede CLS-meting is minder dan 0,1. 

Wil jij een website waarvan de UX-standaarden goed zijn en waarmee je hoog scoort in de zoekresultaten? Wij helpen jou daar als online marketing bureau natuurlijk graag bij. Neem contact op voor meer informatie en laat ons jouw online vindbaarheid verbeteren. Succes gegarandeerd!

-- Meer weten over de ins en outs van SEO? Ook handig om te lezen zijn de 10 veelgemaakte SEO fouten! Leer va deze veelgemaakte fouten om ze te voorkomen. --

Mobile First denken

Mobile first betekent dat Google eerst kijkt naar de mobiele versie van je site en je vindbaarheid daar in belangrijke mate op baseert. Eerst werd dit nog voor de desktop versie gedaan, maar sinds 2019 is de mobile-first indexering door Google uitgerold. De reden hiervoor: sinds 2018 wordt er méér met mobiele devices dan met desktops in zoekmachines gezocht. Inmiddels komt al meer dan de helft van het zoekverkeer van mobiele devices af. De verwachting is dat dit percentage het aankomende jaar alleen nog maar meer zal stijgen. 

Laadtijden verbeteren

Een directe ranking factor die Google meetelt is de laadtijd van een website. Ook deze wordt apart gerekend, dus desktop en mobiel. Daarnaast heeft de laadtijd ook veel invloed op het gedrag van de bezoeker. Doet de site er lang over om te laden, dan zal de bezoeker sneller geneigd zijn om een andere website te bezoeken. Volgens Google verlies je dan ook maar liefst 53% van de mobiele gebruikers wanneer je site er langer dan 3 seconden over doet om te laden. Dit effect is voor zowel je bezoekers als je omzet zeer ongunstig. 

Is jouw website al responsief of wil je graag een responsieve website laten maken die ook mobile first denkt? Bij Cross Internet worden alle websites responsief gemaakt. Op deze manier is jouw website altijd en overal mobile ready! Neem contact op voor meer informatie.

Local Search wordt steeds belangrijker

Nog een manier om bovenaan de Google zoekresultaten te komen is door in te zetten op local search. Je kan heel gemakkelijk een Google My Business (Google Mijn Bedrijf) account aanmaken. Hier geef je heel wat praktische informatie mee aan zoekers. Door heel consistent overal je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer te gebruiken, kun je je kansen om bovenaan te staan in Google vergroten. Google bekijkt de informatie en geeft je een lokale positie helemaal bovenaan wanneer de zoekintentie volgens Google overeen komt met jouw bedrijf.

Tevens merken we ook dat lokaal steeds belangrijker wordt voor de zoekmachines. Zo zien we enkele aanpassingen binnen de local search zoekresultaten zoals bijvoorbeeld de toevoeging van afhaling of bezorging bij de restaurants. Blijf jij met jouw website en Google Mijn Bedrijf up-to-date? Dan heb je een grote kans dat je jouw positie binnen Local Search blijft behouden!

Houd je aan het EAT-principe

Naar verwachten gaat het EAT-principe aankomend jaar een nóg belangrijkere rol spelen. De afkorting EAT staat voor expertise, authoritativeness en trustworthiness. Hiermee wil Google aangeven dat betrouwbaarheid en kwaliteit erg belangrijke pijlers zijn voor het beoordelen van content op een pagina. 

Google geeft natuurlijk de voorkeur aan betrouwbare informatie, maar online is dit vaak lastig te bepalen. Iedereen kan namelijk content schrijven en dit online plaatsen. Om er zeker van te zijn dat Google betrouwbare sites en content weergeeft in de zoekmachine, wordt dus ook de betrouwbaarheid een stuk belangrijker. 

De betrouwbaarheid aantonen op jouw website kan op de volgende manieren:

    • Link naar autoritaire site of onderzoeken
Door deskundige onderzoeken of autoritaire sites te gebruiken als bron, geef je je content een betrouwbare afkomst. Je claims in de content worden ook nog eens onderbouwd door de autoritaire bronnen. 

    • Laat duidelijk zien wie je bent
Google hecht waarde aan het delen van informatie over jezelf. Maak een Google Mijn Bedrijf-profiel, laat je contactgegevens duidelijk zien en laat weten we er verantwoordelijk zijn voor de content van je website. Dit laatste kun je doen door het toevoegen van Article structured data aan bijvoorbeeld je blogs, nieuws- of sportartikelen. 

    • Links verkrijgen van betrouwbare bronnen
Lukt het om een linkje te krijgen van een .gov of een .edu-domein? Dan ziet Google dit als een zeer betrouwbaar en autoritaire domein. 

Hulp bij het verbeteren van je SEO?

Wil jij graag de bovenstaande tips toepassen op jouw website om je vindbaarheid te vergroten binnen Google? Of wil je meer weten over SEO optimalisatie en hoe wij jouw website kunnen klaarstomen voor meer bezoekers? Het team van online experts bij Cross Internet helpt jou hier graag bij!

Wij kijken graag met jou mee hoe wij jou website kunnen optimaliseren en wat er nodig is om meer conversies via de website binnen te halen. Jij krijgt van ons een advies geheel op maat. Wacht niet langer en neem contact op voor het maken van een geheel vrijblijvende en gratis kennismakingsgesprek!

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Vraag direct een gratis gesprek aan!
Uitgebreide garantie info
Wij garanderen nieuwe klanten via je website!Ontdek onze unieke niet goed = geld terug garantie Ja ik heb interesse!
Wij garanderen meer klanten Klik voor meer informatie 1
1