Ga naar hoofdinhoud

Online marketing als Black Friday tool

Hoewel veelal wordt gedacht dat december de drukste maand is voor winkels en webshops, weten winkeleigenaren dat in november de koopgekte al begint. Dan staat Black Friday namelijk voor de deur. Voor veel retailers hét moment om producten en diensten tegen hoge kortingen te verkopen. Hoewel er een aantal jaar geleden slechts op één dag met kortingen werd gestrooid, maken winkeliers er tegenwoordig een grote sale periode van die wekenlang aanhoudt. Webshops beginnen steeds eerder met het promoten van aanbiedingen. Genoeg reden om ook jouw shop klaar te maken voor Black Friday. Dit doe je door de juiste online marketing strategie én middelen toe te passen. Wil je weten welke deze zijn? Wij geven je 10 tips voor het uitvoeren van een effectief online marketing plan tijdens Black Friday.

Daantje Daantje Laatst gewijzigd: 12-08-2025
10 tips voor black friday
Inhoud
  1. 1. Schrijf overtuigende teksten voor je Google advertenties
  2. 2. Optimaliseer de advertentie extensies
  3. 3. Plan je social media advertenties
  4. 4. Voor een remarketing campagne uit
  5. 5. Verstuur een nieuwsbrief
  6. 6. Is je webshop of website technisch in orde?
  7. 7. Focus op mobiel verkeer
  8. 8. Creëer een actiepagina
  9. 9. Geef iets extra’s tijdens Black Friday
  10. 10. Verleng de acties voor de feestdagen
  11. Belangrijke feestdagen
  12. Laat je helpen door Cross Internet

1. Schrijf overtuigende teksten voor je Google advertenties

Black Friday is het uitgelezen moment om te adverteren met Google Ads Search. Met zoekmachine adverteren kun je betaald op de gewenste zoektermen bovenaan pagina 1 in Google scoren. Deze positie 1 is belangrijk. Immers klikken de meeste consumenten vaak slechts de eerste drie links in de zoekmachine aan. Er is een nadeel aan het adverteren; je concurrenten doen het massaal ook. Tijdens de feestdagen is het dus duurder om te adverteren. Het is daarom belangrijk dat je aantrekkelijke en overtuigende advertentieteksten schrijft.

  • Zorg dat er actie wordt ondernomen. Dit kun je doen door een bepaalde druk op te leggen. Denk bijvoorbeeld aan slogans als op = op, slechts 1 dag korting of enkel vandaag.
  • Maak aan je klanten duidelijk waarmee jouw onderneming, product of dienst zich onderscheidt van de concurrent. Strooi dus met je Unique Selling Points (USP’s ) waarmee jij consumenten voor je wint.
  • Maak duidelijk welke korting je geeft. Hoeveel procent korting geef je op je producten? Is er sprake van gratis verzending? Gelden er nog andere aanbiedingen?

Het plaatsen van opvallende en mooie acties in de je tekstadvertenties heeft grote invloed om binnen Google op te vallen en consumenten te overtuigen. Zorg dat je echter niet de hoogte in gaat met alle mooie woorden. Een belofte als ‘morgen in huis’ terwijl dit niet zo zal zijn, is misleidend en levert je op lange termijn enkel een slechte naam op of wellicht een slecht gevoel. Gewoon niet doen dus!

Wil je extra goede advertenties maken? Bekijk dan de resultaten van voorgaande jaren. Zo kom je erachter welke campagnes goed werkten en waar nog verbeterpunten liggen. Dit helpt je om zo veel mogelijk resultaat te behalen met jouw advertentiebudget.

2. Optimaliseer de advertentie extensies

Om je Google ads nog meer te laten opvallen, is het belangrijk dat je jouw advertenties aanpast voor Black Friday. Een essentieel onderdeel is het toevoegen of wijzigingen van advertentie extensies. Maak gebruik van de promotie extensie en voeg de hoogte van de korting toe aan je producten. Deze korting wordt getoond binnen je advertentie, waardoor je ads meer zullen opvallen. Highlight extensies en website extensies zijn ook goede manieren om je USP’s onder de advertenties te tonen. Of laat je advertenties opvallen door het toevoegen van de nieuwe beeldextensies. Het kan juist de trigger zijn om tijdens Black Friday consumenten voor je te winnen.

blackfriday-onlinemarketing

3. Plan je social media advertenties

Het zal geen verrassing zijn wanneer we vertellen dat social media belangrijke kanalen zijn om je Black Friday actie te promoten. Social media worden massaal dagelijks gebruikt, waarbij men ook massaal via advertenties aankopen doen. Zorg daarom dat je op tijd begint met het plannen van je social media campagnes
    • Op welke social media kanalen ga je adverteren?
    • Welke afbeeldingen of content ga je voor je ads gebruiken?
    • Hoe ziet je doelgroep eruit?

Deze vragen geven je richtlijnen om je advertentie instellingen gereed te zetten. Vergeet ook niet om je visuals en video’s op tijd te maken. Maak je social media post ruim van te voren. Met een contentkalender kan je slim vooruit plannen. Niet voor niets bestaat het gezegde haastige spoed is zelden goed. Het op tijd gereed zetten van je campagnes biedt niet enkel veel rust in je hoofd, maar je hebt ook voldoende tijd om je post voor de laatste keer te controleren en eventueel aan te passen.

Voorkom haasten, zorg dat alles op tijd gereed staat

4. Voor een remarketing campagne uit

Vergeet bij het adverteren via Google en social media ook niet remarketing tijdens Black Friday toe te passen. Door remarketing worden acties die mensen bekeken maar uiteindelijk niet hebben aangeschaft opnieuw op verschillende websites en social media getoond. Het is een mooie manier om de interesse voor het product warm te houden en mensen te overtuigen tóch te converteren.

Extra tip: zet naast remarketing ook lookalike doelgroepen in, vooral op social media. Zo bereik je mensen die sterk lijken op je bestaande klanten en dus waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in jouw aanbod.

5. Verstuur een nieuwsbrief

E-mail marketing was én is nog steeds hot! Heb je goede deals? Zorg dat deze bij je klanten bekend zijn. Breng ze onder de aandacht door het versturen van een nieuwsbrief. Zorg dat de nieuwsbrief in een speciaal Black Friday stijl gegoten is en toon hierin de meest aantrekkelijke acties die je aanbiedt. Eventueel kun je in de nieuwsbrief ook een kortingscode verwerken of een link verwerken naar een aanbieding. Je hoeft de nieuwsbrief dus niet oneindig lang te maken. Less is (vaak) more. Net zoals bij je social media campagnes is het belangrijk dat je tijdig je nieuwsbrief maakt en inplant.

6. Is je webshop of website technisch in orde?

Het functioneren van je webshop is een cruciale factor om tijdens Black Friday aankopen te ontvangen en een goede ranking in de zoekmachine te ontvangen. Het is daarom belangrijk dat de techniek van je website op orde is. Let onder andere op de volgende punten:

Zorg dat je website geen error pagina’s bevat. Loop daarom je website na op eventuele 404 pagina’s. Haal deze eruit en zorg dat ze geredirect zijn om de waarde niet te verliezen.
    • Controleer het winkelproces. Kun je alle producten probleemloos in de winkelwagen stoppen? Lukt het afrekenen? Laadt de betaalpagina snel? Het is belangrijk dat het betaalproces veilig en soepel verloopt op laptop én op mobiel.
    • Controleer alle informatie op je website. Is alles duidelijk of moet er meer informatie worden toegevoegd? Nu is het juiste moment om de site aan te vullen, zodat jij klanten voor je kunt winnen.

blackfriday-onlinemarketing-crossinternet

7. Focus op mobiel verkeer

Mobile first. Dit is een belangrijke regel die je als website eigenaar goed in het achterhoofd moet houden. Google geeft prioriteit aan responsive websites en shops. Niet zo gek, aangezien het online shoppen via mobiel enorm populair is. Is jouw site niet geoptimaliseerd voor mobiel verkeer? Dan verlies jij je organische klanten aan de concurrentie. Zelfs wanneer jouw klanten met name eerst oriënteren, is het altijd goed om je website responsive te maken. Zo ervaren ze een optimaal gebruiksgemak en zullen ze uiteindelijk, via mobiel óf desktop, terugkeren om alsnog een aankoop te doen.

8. Creëer een actiepagina

Bied je in je webshop veel producten met korting aan? Dan kun je een actiepagina speciaal voor Black Friday, Cyber Monday of de feestdagen creëren. Op deze categoriepagina krijgen klanten direct een overzicht van alle aanbiedingen. De kans neemt hiermee toe dat ze een passend product vinden en een bestelling zullen plaatsen. Zorg bij een groot aanbod dat de pagina ook beschikt over een filter. Dit maakt het vinden van een gewenst product voor de klant een stuk makkelijker.

Er is geen betere trigger dan het weggeven van gratis producten

9. Geef iets extra’s tijdens Black Friday

Er is geen betere trigger dan het weggeven van gratis producten. Geef je klanten daarom bij een aankoop op Black Friday iets extra’s. Denk bijvoorbeeld aan een gratis cadeau bij aankoop van 4 of mee producten. Of geef extra korting na het inschrijven op de nieuwsbrief. Kortingscodes zoals BLACKFRIDAY of KERST overtuigen klanten om meteen een aankoop te doen. Laat je klanten je verplicht volgen op social media en organiseer een give-away waarbij je producten gratis weggeeft. Een beloning creëert engagement, waardoor jij nieuwe klanten aan je zult binden. Op de lange termijn pluk jij je hier de vruchten van.

10. Verleng de acties voor de feestdagen

Hoewel Black Friday initieel één dag of hoogstens één weekend is waarbij flinke kortingen wordt gegeven, is het vandaag de dag gebruikelijk om de acties door te trekken. Bovendien is Cyber Monday een uitstekend moment om mensen die tijdens Black Friday niet hebben geconverteerd, alsnog te triggeren. Hiervoor is remarketing een uitstekend middel. Laat bijvoorbeeld op je social media weten dat je ook meedoet aan Cyber Monday. Met de aantocht van de feestdagen is de december dé maand waarin de meeste aankopen worden gedaan. Hier wil je als ondernemer niet achterblijven.

Belangrijke feestdagen

De feestdagen zijn dé piekperiode voor e-commerce. Black Friday is het startschot, maar het momentum loopt door tot begin januari. Zet daarom de volgende dagen alvast in je planning:

  • Singles Day – 11 november
  • Black Friday – 25 november
  • Cyber Monday – 28 november
  • Sinterklaas – 5 december
  • Kerst – 25 en 26 december
  • Oudejaarsdag – 31 december
  • Nieuwjaarsdag – 1 januari

Gebruik deze momenten om je campagnes te plannen, aanbiedingen op elkaar af te stemmen en retargeting slim in te zetten. Zo haal je niet alleen meer uit Black Friday, maar ook uit de volledige feestdagencyclus. Ben wel eerlijk met je levertijden. Voeg bijvoorbeeld een “Voor 20 december besteld = op tijd voor onder de boom” notitie toe.

Laat je helpen door Cross Internet

Wil jij groots uitpakken tijdens Black Friday en kun je wel wat hulp gebruiken bij de juiste online marketing strategie? Of doe je nu nog niets met online marketing en wil je nu de stap zetten? Cross Internet helpt je graag verder. We bekijken samen hoe wij jouw doelen kunnen bereiken en creëren een online marketing strategie op maat. Wacht niet met je online groei, start met je online marketing tijdens Black Friday. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend consult gesprek!

Daantje DaantjeLaatst gewijzigd: 12-08-2025
Meer lezen
Online webbureau Communicatiebureau Marketing communicatie bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Limburg Online marketing bureau Breda Online marketing bureau Eindhoven Online marketing Online marketing Google optimalisatie Copywriting Content specialist Online adverteren Social media uitbesteden Restaurant marketing AI marketing Bol marketing Bol adverteren SEO bureau Linkbuilding bureau Google Ads bureau Grafisch bureau Software ontwikkeling bureau Softwarebedrijf API koppeling laten maken Laravel webapplicatie laten maken Website optimalisatie Website optimalisatie Website laten maken Limburg Website laten maken Budel Website laten maken Breda Website laten maken Eindhoven Website laten maken Helmond Website laten maken Heythuysen Website laten maken in Maastricht Website laten maken Maasgouw Website laten maken Nijmegen Website laten maken Ospel Website laten maken Roermond Website laten maken Sittard Website laten maken Someren Website laten maken Stramproy Website laten maken in Tilburg Website laten maken Weert Maatwerk website Maatwerk website Webdesign Asten Webdesign Boxmeer Webdesign Brunssum Webdesign Heerlen Webdesign Kerkrade Webdesign Venray Webdesign Veldhoven Webdesign Veghel Online promotie MKB internet advies
Cookies op Cross Internet Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hieronder weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.
Accepteren Weigeren