Inhoud In dit artikel
Oran
Online marketing-communicatie
Gepubliceerd: 17 December 2021
Laatste update: 17 December 2021
Leestijd: 8 minuten

Acquisitie Marketing toepassen

Iedere organisatie heeft klanten nodig, maar hoe werf je vandaag de dag nieuwe klanten? Dit doe je door acquisitie marketing toe te passen! Iedereen is al bekend met de koude acquisitie telefoontjes die al jaren in de markt zijn (en nog steeds werken), maar er zijn tegenwoordig meerdere wegen om nieuwe klanten te winnen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een grote email campagne waarbij je een nieuwe folder verspreid met slechts een paar klikken. Het conversie percentage ligt in soortgelijke campagnes laag, maar aangezien het grote bereik hiervan werpt het toch zijn vruchten af. In deze blog willen wij je meenemen in de verschillende manieren van online acquisitie door marketing toe te passen. Benieuwd? Lees dan verder!

Wat betekent acquisitie?

Dit betekent simpelweg: het werven van (nieuwe) klanten. Een belangrijk onderdeel van de organisatie dus. Zonder klanten zou je bedrijf immers niet kunnen bestaan. Ook het vasthouden van interesse bij bestaande klanten kan als onderdeel van acquisitie marketing worden gezien. Je dient bij je klanten het gevoel te creëren dat zij voor de best passende oplossing of dienst hebben gekozen én dat ze een samenwerking hebben met een innovatieve organisatie. Heb je het gevoel dat je je klantenkring wilt vergroten of wil jij je gaan specificeren op een doelgroep? Dan kan gerichte acquisitie marketing je hierbij helpen. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden om online nieuwe klanten of opdrachten te werven enorm. Dit betekent voor jou als ondernemer dat er meerdere wegen naar Rome leiden, wat natuurlijk een prettig gevoel is.

Waarom komt marketing bij acquisitie kijken?

De manier waarop (nieuwe) klanten zich binden aan een organisatie is veranderd. Jaren geleden had iedere organisatie een verkoper die op pad werd gestuurd met de nodige deskundigheid om nieuwe klanten te winnen. Het was de taak van de verkoper om hen te overtuigen dat ze met een expert rond de tafel zaten én dat de organisatie te vertrouwen is. Was het gesprek geslaagd en vertrouwen ze in je deskundigheid en expertise? Dan had je een nieuwe klant gewonnen.

Tegenwoordig gaat het net wat anders te werk. Door de wereldwijde invloed van digitalisering is veel informatie al tastbaar voordat er een deal gesloten wordt. Mocht jij als klant op zoek zijn naar een specifieke dienst of product, dan raadpleeg je het internet en bestudeer je de weergegeven informatie. Het is dus van groot belang dat wanneer een potentiële klant op zoek is naar een dienst dat jij aanbiedt, jouw organisatie naar voren komt. Is dit gelukt? Dan is het nu belangrijk dat de klant een betrouwbaar gevoel krijgt bij de weergegeven pagina. Zo kun je bijvoorbeeld een maatwerk webdesign creëren dat naadloos aansluit bij jouw doelgroep zodat het vertrouwen direct gewonnen wordt. 

"Win het vertrouwen en profiteer snel van nieuwe klanten!"

De verschillende online mogelijkheden

Dat acquisitie marketing een belangrijk onderdeel van de onderneming is, is nu wel duidelijk. Laten we ons nu gaan verdiepen in de verschillende soorten hiervan. Hieronder vind je de soorten online acquisitie:

Content marketing

Hoe draagt SEO marketing bij aan acquisitie? Eerder hebben we al gesproken over de wereldwijde digitalisering. Door vindbaar te zijn met de juiste content dat naadloos aansluit aan de zoekopdracht, ontstaat er een gevoel van expertise. Doordat jij correcte en hoogwaardige content aanlevert die past bij de zoekopdracht, wordt jouw organisatie sneller als dé expert op dat vlak gezien. In het geval van content marketing acquisitie benaderd de klant jouw website en dus niet andersom. Zij voeren een zoekopdracht in en daar wordt de meest relevante pagina(s) aan gekoppeld en weergegeven.

Online adverteren

Het online adverteren kan je enorm helpen in het verkrijgen van nieuwe klanten. Door gebruik te maken van betaalde promoties wordt je pagina, banner, post of video weergegeven aan gebruikers met de relevantie intentie aan de zoekopdracht. Zo kun je bijvoorbeeld: SEA marketing, sociale media advertising en affiliate marketing toepassen om nieuwe klanten te werven.  

Acquisitie mail  

Email marketing is bij de meeste ook bekend als een vorm van acquisitie. Voor organisaties is het dus belangrijk om het email adres van hun doelgroep te verkrijgen. Door dit aan hun CRM-systeem toe te voegen creëren ze uiteindelijk een waardevolle lijst waar ze expliciet hun doelgroep mee kunnen bereiken. Maar het is belangrijk om het verschil tussen een marketing mail en een acquisitie mail te herkennen. De meest bekende marketingmail is de ‘nieuwsbrief’ die in bulk naar alle geregistreerde klanten wordt verstuurd. Een acquisitie mail is een sales mail en wanneer dit gericht is op één specifieke ondernemer of organisatie, zul je hier sneller de vruchten van plukken. 

Acquisitie via linkedin en overige sociale media 

Acquisitie via LinkedIn wordt steeds meer en meer toegepast, voor vele organisaties is dit dan ook al een belangrijke inkomstenbron. Op LinkedIn kun je zeer gericht targetten op de gewenste doelgroep en de juiste boodschap, precies waar jij wilt, aan de man brengen. Het is een platform gericht op het zakelijk en commercieel aspect van bedrijven, een goede plek om je boodschap en/of dienst dus aan te bieden! Doe dit trouwens niet op een opdringerige manier. Via LinkedIn zijn er ook verschillende strategieën die je kunt toepassen om jouw doel te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld complete rapportages uitdraaien die een indicatie geven over de eigenschappen van de betreffende persoon. Daarnaast kun je ook acquisitie plegen door middel van advertenties, of door persoonlijke berichten te sturen.

Naast LinkedIn kun je ook sociale media marketing toepassen om gratis acquisitie te plegen op de verschillende platformen. Door ervoor te zorgen dat je content compleet, transparant en betrouwbaar is, creëer je bij je potentiële klanten een goede eerste indruk. Er zijn talloze strategieën die worden toegepast, een ervan is bijvoorbeeld het delen van gratis, maar waardevolle informatie. Deze tactiek wordt toegepast om deskundigheid en expertise te tonen aan de doelgroep. Door dit gratis weg te geven ontstaat er een hoge vertrouwensband en een tevredenheid bij de klant wanneer men aan de organisatie denkt. Mochten zij in de (nabije) toekomst een dienst nodig hebben dat jij aanbiedt, dan is de kans groter dat ze bij jou komen. 

Onze tips voor een verfijnde acquisitie

Wat kun jij er aan doen om acquisitie marketing op de correcte manier inzet? Een van de kernwaarden dient zich te richten tot het bieden van meerwaarden. De online landschappen zijn enorm wat ervoor zorgt dat klanten kunnen kiezen uit talloze concurrenten. Wanneer een internetgebruiker online op zoek gaat naar een product of dienst, dan wordt er met slechts enkele seconden een lijst gevormd met verschillende aanbieders. De focus van je content dat wordt weergegeven is daarom zeer belangrijk. Sluit het daadwerkelijk aan op de zoekopdracht? Biedt de dienst of product een oplossing aan? En wordt de behoefte van de klant voorzien? Men ging vroeger naar een specifieke fietsenmaker omdat je die kende en hem/haar de aankoop gunde. Tegenwoordig is dit minder en kiest men er steeds vaker voor om voor hun eigen voordeel te kiezen.

Focus je nu op de problemen en behoeften van je potentiële klanten. Het is minder belangrijk wat jouw product of dienst doet, het is belangrijk om aan te tonen welk probleem het oplost. Welke zin spreekt je meer aan:

  1. Met deze acquisitie marketing tips realiseer je nieuwe klanten. 
  2. Voldoende nieuwe klanten en een gestage groei met je onderneming. 

In alle waarschijnlijkheid overtuig je met de tweede zin meer mensen. Dit komt doordat we hier inspelen op het probleem (niet voldoende klanten) en inspelen op hun behoeften (een groeiende lijn in de organisatie), passen we hun gevoel en wensen toe voor ons eigen product en dienst.

Benieuwd wat Cross Internet voor jou kan betekenen?

Het proces zelfstandig aangaan om op alle online landschappen een correcte marketingstrategie uit te rollen, kan zeer uitdagend zijn. Cross Internet kan dit gehele proces uit handen nemen en 100% maatwerk bieden op ieder online vlak. Van het realiseren van een prachtige webshop dat aan alle wensen voldoet tot en met het opstellen van een naadloos marketingstrategie waar je doelgroep(en) op de meest geoptimaliseerde manier wordt benaderd. Doordat wij al +15 jaar lang actief zijn in alle online omgevingen, kunnen wij je de nodige expertise en deskundigheid bieden. Benieuwd naar de kansen die acquisitie marketing met zich meebrengt? Vraag dan een gratis consult aan of maak gebruik van ons contactformulier. Ook kun je ons tijdens kantoortijden telefonisch bereiken, onze experts staan je graag te woord!

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Wij garanderen meer klanten Klik voor meer informatie 1
1