Inhoud In dit artikel
Judith
Online marketing-communicatie
Gepubliceerd: 20 December 2022
Laatste update: 20 December 2022
Leestijd: 6 minuten

Het belang van een samenwerking tussen marketing & sales

Als bedrijf wil je natuurlijk dat je werknemers zo efficiënt mogelijk te werk gaan, hierbij is een goede samenwerking tussen marketing en sales een must. Deze twee afdelingen samen vormen de sleutel tot meer klanten. De twee afdelingen vormen samen het zakelijke team van je organisatie, hierbij is het belangrijk dat ze samenwerken in iedere fase van de trechter. Maar hoe realiseer je dit als ondernemer? Wij van Cross Internet vertellen je graag meer. 

Wat is marketing en sales?

Wat is nu marketing en wat is sales? Marketing en sales kennen diverse definities. Zo verstaan we onder marketing: “alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten te bevorderen’’. Sales verstaan we als: “sector of afdeling (van een bedrijf) dat voor de verkoop zorgt.”. Marketing kun je zien als behoefte creëren bij de klant voor een bepaald product of service of om de zichtbaarheid van hetgeen wat je aanbiedt te vergroten. En kort gezegd, sales de transactie zelf.

Wat is het verschil tussen marketing en sales?

Hoewel de afdelingen nauw met elkaar samen dienen te werken, is er een duidelijk verschil tussen marketing en sales. Voor succes is een combinatie van beide belangrijk! 

Marketing houdt zich vooral bezig met de markt. Dit wil zeggen dat het marketingteam onderzoekt wie de markt is voor een bepaald product, hoe deze het best te bereiken is en op welke manier de meeste leads te behalen zijn. 

Het salesteam richt zich voornamelijk op de directe verkoop aan klanten, het werven van klanten, en het onderhouden van contact.

Verkoop en marketing zijn beiden belangrijke aspecten voor ieder bedrijf. Hoewel er duidelijke verschillen zijn tussen de afdelingen hebben ze beide als doel het laten groeien van het bedrijf en het generen van inkomsten. 

De echte commerciële kracht zit in een combinatie van marketing en sales. Hoe beter deze twee samenwerken hoe meer leads je als bedrijf kunt behalen. Hierbij is het belangrijk dat beide teams op een lijn liggen en dezelfde strategie hanteren. 

Hoe kun je de samenwerking verbeteren

Om te bekijken hoe je succes kunt behalen in een bedrijf kun je gebruik maken van de sales funnel. De sales funnel is een marketingmodel dat het proces beschrijft waarbij geïnteresseerden van jouw product of merk daadwerkelijke klanten worden. 

Om de bekijken waar we deze samenwerking kunnen verbeteren gaan we kijken naar de top van de funnel; wat is je markt en de doelgroep die je wilt bereiken, en hoe kunnen we dit als bedrijf vertalen in het verkrijgen van nieuwe prospects? 

Werk als team aan een strategie en breng één boodschap naar buiten

Belangrijk is dat je één boodschap samen naar buiten brengt, houdt hierbij rekening met de doelgroep, je tactiek, tone-of voice en schrijfstijl. Om jouw doelgroep op de juiste manier te bereiken is de input van zowel de marketing- als sales afdeling nodig. Zo kom je samen tot de beste tactiek. Een duidelijke, doordachte boodschap voorkomt verwarring vanuit de klant én je collega’s. 

Een klantprofiel opstellen

De sales afdeling is continu bezig met het opbouwen van een klantrelatie, hierdoor weten zij vaak de knelpunten en sterke punten van de klant. Met behulp van het salesteam kan de marketingafdeling zeer waardevolle inzichten verzamelen om vervolgens een scherp klantprofiel te creëren. 

Creëer de beste content

Bovenaan de funnel is het inzetten van de juiste content effectief voor zowel de marketing als sales. Wat betreft de content van je bedrijf is het vaak de marketeer die deze maakt en onderhoudt terwijl sales ook relevante content kan aanleveren. Sales weet wat de klant dagelijks bezighoudt en wat actueel is in de betreffende branche. Deze kunnen zij zelf verpakken in bruikbare inhoud en doorzetten naar de marketingafdeling. 

Welk template of plan werkt het beste

Als we verder gaan kijken in de funnel, heb je door voorgaande tips mogelijk al een aantal potentiële klanten kunnen bereiken. Hoe kunnen marketing en sales elkaar nu helpen om leads om te zetten naar daadwerkelijke klanten? Het is belangrijk om aan te tonen dat het product en de service die jij als bedrijf biedt de beste oplossing is voor jouw potentiële klant. Bespreek samen een strategie over hoe en in welke volgende je de informatie naar buiten brengt. Deze strategie hoeft zich niet altijd te beperken naar een bepaalde klant maar kan voor een gehele doelgroep gebruikt worden, bedenk samen een bepaald template hiervoor. Hierbij kun je natuurlijk verschillende ideeën naast elkaar zetten en uitproberen welk plan het beste werkt. 

Is je potentiële klant klaar om over te gaan tot verkoop?

Het is een beetje aftasten wanneer een potentiële klant klaar is om benaderd te worden, in het proces heeft iedere klant natuurlijk zijn eigen tempo. Te vroeg of juist te laat contact opnemen kan een reden zijn om niet over te gaan tot het daadwerkelijk klant worden. Je potentiële klant doet dan een stap terug in de salesfunnel en het vertrouwen moet verder opgebouwd worden.
Je kunt bekijken hoe verkoop klaar een lead is aan hoe deze contact opneemt. Bij een offerte opvragen is je lead duidelijk bereid om mogelijk op verkoop over te gaan, bij bijvoorbeeld het downloaden van informatie van je pagina of het opvragen van mogelijke info, zit de klant nog in de positie van informatie vergaren voor het overgaan tot verkoop. 

Een marketing & sales samenwerking is belangrijk

Het belangrijkste in de samenwerking is dat er overeenkomst is in de toegevoegde waarde die je bedrijf kan bieden voor een klant en hoe je dit overbrengt. Zowel sales als marketing moeten zorgvuldig worden gepland en uitgevoerd om succesvol te zijn. 

Sales kan marketing gebruiken om erachter te komen welke producten en diensten mensen willen en nodig hebben. Marketing kan de verkoop helpen door advertenties en ander materiaal te creëren. Dit helpt bij het creëren van een vraag naar die producten en diensten waardoor het voor de sales gemakkelijker wordt om de verkoop plaats te laten vinden. Natuurlijk is de input van beiden bij elk van de voorgaande stappen belangrijk.
Kortom, sales en marketing kunnen elkaar op vele manieren een handje helpen. Verkoop en marketing zijn twee van de moeilijkste aspecten van een bedrijf. Maar als ze samenwerken, kunnen ze een onstuitbare kracht voor groei zijn.

Hulp nodig bij je strategie?

Zoals je hierboven kunt lezen is een goede samenwerking tussen marketing & sales een must voor jouw organisatie! Benieuwd wat de juiste marketingstrategie kan doen voor jouw onderneming? Wij denken graag met je mee! Kom telefonisch in contact via +31 (0)495 45 11 70 of stuur een mail naar info@crossinternet.nl, onze experts denken graag met je mee. 

 

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Wij garanderen meer klanten Klik voor meer informatie 1
1