Inhoud In dit artikel

6 belangrijke webshop tips voor de feestdagen

Een belangrijke maand voor webwinkels staat voor de deur: de decembermaand. Terwijl pakjesavond nadert, bereiden wij ons voor op het gezellige kerstfeest. Als eigenaar van een webwinkel kun je extra profiteren van deze feestmaand. Althans, als je een aantal zaken goed aanpakt. Wil je dat bij jou ook de online cadeautjesgekte losbarst? Maak jouw website hiervoor klaar en profiteer van de feestdagen met deze zes tips.

Tip #1 Optimaliseer de webshop van a tot z

Start op tijd met de voorbereidingen voor jouw website. Kies een feestelijke lay-out en zorg voor een uitgebreid online aanbod. Dit hoeft natuurlijk niet met alle toeters en bellen, maar een online decembersfeertje wordt wel gewaardeerd. Geef daarnaast bondige en tevens uitgebreide informatie over leveringen en/of retourneren. Maak de klant duidelijk waar hij of zij aan toe is.

Nu is het overigens hét moment om een korte retourstermijn tijdelijk aan te passen. Wordt iets gekocht om cadeau te geven met Kerst? Dan kan de (potentiële) klant zorgeloos bij jou bestellen, omdat je simpelweg een iets langere zichttermijn biedt.

Tip #2 Jouw hulptool: Google

Iedereen die online zoekt naar een cadeau voor de feestdagen, is een mogelijke klant voor jou. Stem daarom zoekwoorden af op deze feestmaand. Laat vooraf een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, zodat je tijdig goede zoekwoorden in jouw website kunt integreren en vóór de feestdagen Google-proof bent. Wil jij helemaal Google-proof zijn voor de drukke feestdagen? Test dan met de Google Pagespeed hoe snel jouw pagina's zijn. Als de pagina's traag zijn, optimaliseer je de snelheid om te voorkomen dat klanten 'vastlopen' in de webshop en jouw webshop daarom verlaten.

Bonus tip: Voeg producten aan Google Shopping toe. Hiermee vergroot je de zichtbaarheid van jouw assortiment.

Tip #3 Maak onderscheid met een inpakservice

Mensen krijgen altijd graag iets extra's en dat bied jij ze met de feestdagen gemakkelijk met een inpakservice. Ideaal voor mensen met weinig tijd en slechte inpak-kwaliteiten. Zij kunnen met de feestdagen een kant-en-klaar, mooi, feestelijk ingepakt cadeautje geven. Geef ze de keuze uit diverse kleuren, papieren, strikjes, glitters en ga zo maar door. Let wel op; laat duidelijk zien dat je een inpakservice biedt en wat de voorwaarden hiervan zijn. Zo kunnen klanten meteen al de keuze maken of ze deze extra service willen of niet, en komen ze naderhand, ná hun keuze voor de leuke service, niet voor verrassingen te staan.

Tip #4 Gewilde acties en waanzinnige kortingen

Nederlanders zijn gek op korting! Zeker in december, want dat is voor iedereen een dure maand. Kortingen verlagen de drempel voor klanten om een aankoop te doen. Dus, wees creatief en verzin de leukste acties. Maak bijvoorbeeld gebruik van een speciale kortingcode, een gratis inpakservice of bedenk een leuke actie voor op social media. De klant een extra cadeautje bieden voor de feestdagen, dat ze tevens prikkelt om terug te komen in jouw webshop? Stuur bijvoorbeeld bij elke verzending een kortingsbon voor januari mee.

Tip #5 Een glitter en glamour nieuwsbrief

Een mailing is essentieel voor webshops. Hoewel elke nieuwsbrief belangrijk is voor een webshop, zijn die in december nét nog iets extra's belangrijker. Met een nieuwsbrief kun je heel veel mensen tegelijk bereiken. Promoot aanbiedingen, stuur persoonlijke kortingen en presenteer het feestelijke aanbod. Maak een schema over hoeveel mailings je voor, tijdens én na de december maand gaat sturen. Vergeet hierbij natuurlijk niet het leuke sint-kerst-en-nieuw-sfeertje toe te voegen.

Tip #6 Met originaliteit meer verkopen

Origineel zijn kan lastig zijn. Toch kan iedereen met wat brainstormen op creatieve ideeën komen. Pak daarom eens pen en papier erbij en ga aan de slag! Wat vinden jouw klanten leuk om te zien, horen, krijgen of weten? Wellicht kun je jouw webshop visueel sterker maken met een leuke video in de kerstsfeer, waarin je tevens gemakkelijk jouw producten presenteert. Video's trekken de aandacht en je kunt jouw klanten zo in de kerst- en winkelsfeer brengen. Een ander idee: maak een aantal samengestelde verlanglijstjes. Dat is handig voor iedereen die cadeautjes uitzoeken lastig vindt!

Profiteer ook in 2017 van deze tips

Heb je het gevoel al te pakken? Houd dit vast tot na de feestdagen. Ook in de rest van het jaar is het belangrijk om jouw klanten te blijven prikkelen. Vind je het lastig om te beginnen of doe je het liever niet zelf? Neem contact op met Cross Internet. We staan helemaal klaar om voor jou passende marketingstrategieën uit te denken en te implementeren!

Contact opnemen

Meer dan 500 succesvolle projecten Snelst groeiende online partner van Noord Limburg Ruim 13 jaar ervaring
Onze partners Google Partner Microsoft Tradetracker Bol.com Pay.nl MultiSafePay TrustPilot Ecabo
Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )